miercuri, 21 decembrie 2016

Masaccio(21 decembrie 1401 – iunie 1428), pictor italian

Masaccio - San Giovenale Triptych
Masaccio - L' Assunzione della Vergine
Masaccio - Madonna and Child with St. Anne
Masaccio - Virgin Mary with pseudo-Arabic halo
Masaccio - Madonna with Child and Angels
Masaccio - Madonna and Child. 1424-25
Masaccio - Madonna and Child. ca. 1426. Florence, Uffizi.
Masaccio - Adoration of the Magi. 1426
Masaccio - Adoration of the Magi. 1426
Masaccio - The Tribute Money
Masaccio - Christ in the Garden of Gethsemane
Masaccio - The Baptism of the Neophytes
Masaccio - Crucifixion
Masaccio - Trinity
Masaccio - Frescoes in the Cappella Brancacci of Santa Maria della Carmine in Florence;Healing of the Cripple and Raising of Tabatha (left view)

Masaccio - Frescoes in the Cappella Brancacci of Santa Maria della Carmine in Florence;Healing of the Cripple and Raising of Tabatha (right view)

Masaccio - Pala Colonna

Masaccio - Saint Andrew.

Masaccio - Santi Gregorio Magno e Mattia
Masaccio - St Jerome and St John the Baptist
Masaccio - St Peter Healing the Sick with his Shadow
Masaccio - Crucifixion of St Peter
Masaccio - Crucifixion of St. Peter and Beheading of St. John the Baptist
Masaccio - Raising of the Son of Teophilus and St. Peter Enthroned
Masaccio - Predella panel from the Pisa Altar
Masaccio - Stories of St Julian and St. Nicholas. 1426
Masaccio - Resurrection of the Son of Theophilus
Masaccio - The Distribution of Alms and the Death of Ananias
Masaccio - Frescoes in the Cappella Brancacci of Santa Maria della Carmine in Florence;The Temptation
Masaccio - The Expulsion from the Garden of Eden.1426-27

Masaccio - The Expulsion from the Garden of Eden.1426-27

Masaccio - The Expulsion from the Garden of Eden.1426-27
Masaccio - Frescoes in the Cappella Brancacci of Santa Maria della Carmine in Florence;Medallion
Masaccio - Medallion
Masaccio - Profile Portrait of a Young Man
Masaccio - Portrait of a Young Man
Masaccio - Self Portrait
Tommaso di Ser Giovanni di Simone Cassai numit Masaccio (21 decembrie 1401, San Giovanni Valdarno, în apropiere de Florenţa - iunie 1428, Roma) a fost un pictor italian, precursorul Renaşterii în pictură.
"Deoarece anticii nu au lăsat în urma lor nimic în privinţa clarobscurului, culorilor şi perspectivei, Masaccio este mai mult creatorul decât inovatorul picturii" (Stendhal, 1817).
Masaccio este poate singurul artist, care a păstrat o poreclă aparent dispreţuitoare, peiorativul numelui de Tommaso, cu care s-a făcut celebru în istoria artei.
"Toată lumea îl chema Masaccio, nu pentru că ar fi fost plin de defecte, fiind de o bunătate naturală...dar era deosebit de distrat şi de stângaci, o persoană a cărei minte şi voinţă se îndreptau către artă, fiind prea puţin preocupat de sine." (Giorgio Vasari, 1568).
Tatăl lui Masaccio, Nanni di Simone Cassai, terminase studiul dreptului și era notar, revenindu-i astfel titlul de Ser Giovanni, moare în anul 1406. În același an, văduva sa, Monna Jacopa, naște un al doilea fiu, care - asemenea fratelui său mai mare - va deveni și el pictor, fiind cunoscut sub numele de Lo Scheggia. Masaccio sosește la Florența în perioada de înflorire economică și culturală a orașului, în zorii Renașterii. În toate domeniile artei idealul clasic devine izvorul de inspirație. Nu știm de la cine a învățat să picteze, dar evoluția personalității sale creatoare a fost influențată incontestabil de mediul artistic florentin, în mod deosebit de doi artiști de seamă, arhitectul Filippo Brunelleschi și sculptorul Donatello, de care a fost legat, dincolo de prietenie, și prin interesul comun pentru controversele artistice ale epocii. În anul 1422, Masaccio este înregistrat în breasla medicilor și farmaciștilor, în care erau incluși și pictorii. Au dreptul de afi admiși în breaslă doar cei care au realizat ceva în domeniul picturii și care pot plăti taxa de înscriere. În această perioadă Masaccio începe să lucreze pentru Masolino di Panicale la polipticul pentru biserica Santa Maria Maggiore, prima sa operă cunoscută. Făcând o călătorie în Ungaria în anul 1425, Masolino îl lasă pe Masaccio ca locțiitor al său cu drepturi depline. În anul 1424, Masaccio devine membru al asociației "Sfântul Luca", fondată în 1350, care reunea pictorii din Florența. În tabloul întitulat Madona cu pruncul și Sfânta Ana, realizat în tempera pe lemn, experții recunosc atât stilul lui Masaccio, cât și pe cel al lui Masolino, fiind rezultat al muncii lor comune, contribuția lui Masaccio ar fi Madona cu pruncul și îngerul în veșminte verzi, iar celelalte personaje îi aparțin lui Masolino. În februarie 1426, Giuliano di Colino Degli Scarsi, notarul din San Giusto, comandă lui Masaccio un poliptic pentru capela bisericii Santa Maria del Carmine din Pisa. Masaccio a pictat cu siguranță acest altar cu întreruperi, căci în perioada respectivă era ocupat cu frescele din capela Brancacci. Până acum au fost descoperite 11 tablouri ale polipticului și se găsesc răspândite la diferite muzee. În aceste opere se poate vedea influența lui Donatello, care în această perioadă lucrează tot la Pisa. La sfârșitul anului 1424 Masolino primește comanda pentru a decora cu fresce capela familiei Brancacci din biserica Santa Maria del Carmine din Florența. Masaccio i se alătură, însă nu în calitate de calfă, ci ca partener de același rang. În acest timp Masaccio este confruntat cu probleme financiare. În august 1426, este convocat în fața scaunului judecătoresc al negustorilor în legătură cu datoriile sale. Reușește să-și plătească datoria doar parțial. Având nevoie de bani, acceptă în anul 1427 o comandă pentru decorarea bisericii San Clemente din Roma. Nu reușește însă să termine lucrarea, deoarece în iunie 1428 Masaccio moare subit, în vârstă de numai 27 de ani. Cauza morții sale nu ne este cunoscută. La începutul anului 1424, Felice di Piuvechese Brancacci comandă lui Masolino și lui Masaccio un ciclu de fresce pentru decorarea capelei din biserica Santa Maria del Carmine din Florența. Artiștii încep lucrul probabil la sfârșitul anului 1424, aceste opere aduc o schimbare în istoria picturii, reprezentând începutul Renașterii.
Masaccio (21 decembrie 1401 – iunie 1428) , pictor italian, precursorul Renaşterii în pictură

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...