joi, 29 septembrie 2016

Tintoretto (29 septembrie 1518-31 mai 1594), pictor italian

Tintoretto - Paradise

Tintoretto - Paradise (detail)

Tintoretto - Paradise (detail)

Tintoretto - Paradise (detail)

Tintoretto - Paradise (detail)
Tintoretto - Paradise (detail)
Tintoretto - Adam and Eve
Tintoretto - Angel of the Annunciation; the Angel
Tintoretto - Annunciation-Maria
Tintoretto - Assumption of the Virgin
Tintoretto - Madonna dei Camerlenghi (Madonna dei Tesorieri)
Tintoretto - Maria with Child
Tintoretto - Mary with the Child, Venerated by St. Marc and St. Luke
Tintoretto - Natividad
Tintoretto - Sagrada Familia con San Juanito, Zacarías, San Francisco, Santa Isabel y Santa Catalina
Tintoretto - The Adoration of the Magi
Tintoretto - The Adoration of the Shepherds
Tintoretto - The Annunciation to Manoah's Wife
Tintoretto - The Annunciation 
Tintoretto - The Flight into Egypt
Tintoretto - The Presentation of the Virgin
Tintoretto - Virgin with Child with Saint Catherine Augustin Marc and John the Baptist
Tintoretto - Visitation
Tintoretto - The Vision of St Peter
Tintoretto - Baptism of Christ
Tintoretto - Christ and the Woman Taken in Adultery
Tintoretto - Christ at the Sea of Galilee
Tintoretto - Christ in the House of Martha and Mary
Tintoretto - Christ washing the Feet of the Disciples
Tintoretto - Jesus Christ on the Mount of Olives
Tintoretto - Agony In The Garden
Tintoretto - Crowning with thorns
Tintoretto - Ecce Homo
Tintoretto - Noli me tangere
Tintoretto - The Flagellation
Tintoretto - The Last Supper

Tintoretto - The Last Supper
Tintoretto - The Supper at Emmaus
Tintoretto - The Prayer in the Garden
Tintoretto - Crucifixion

Tintoretto - Crucifixion

Tintoretto - Crucifixion

Tintoretto - Crucifixion
Tintoretto - The Crucifixion of Christ
Tintoretto - The Deposition
Tintoretto - Entombment
Tintoretto - The Resurrection of Christ

Tintoretto - Pietà
Tintoretto - The Resurrection of Christ
Tintoretto - The Martyrdom of St Paul
Tintoretto - Creation of the Animals
Tintoretto - Finding of the True Cross
Tintoretto - Sts Helen and Barbara Adoring the Cross
Tintoretto - Penitent Magdalene
Tintoretto - Head of Giuliano de' Medici
Tintoretto - Hercules Expelling the Faun from Omphale's Bed
Tintoretto - Bacchus, Venus and Ariadne
Tintoretto - Conquest of Zara
Tintoretto - Danaë
Tintoretto - Doge Pietro Loredano
Tintoretto - Portrait of a Woman
Tintoretto - Portrait of a Woman Revealing Her Breasts
Tintoretto - Solomon and the Queen of Sheba
Tintoretto - Joseph and Potiphar's Wife
Tintoretto - Esther before Ahasuerus
Tintoretto - Judith and Holofernes
Tintoretto - Mercury and the Graces
Tintoretto - Minerva Sending Away Mars from Peace and Prosperity
Tintoretto - Probatica Piscina
Tintoretto - Saint George and the Dragon
Tintoretto - St George
Tintoretto - Saint Augustine Healing the Lame
Tintoretto - St Mark Rescuing a Saracen from Shipwreck
Tintoretto - St Mark Working Many Miracles
Tintoretto - St Mark's Body Brought to Venice (1548)
Tintoretto - St Roch in Prison Visited by an Angel

Tintoretto - St Roch 
Tintoretto - St Roch in the Hospital
Tintoretto - St Sebastian
Tintoretto - The Apotheosis of St Roch
Tintoretto - The Apparition of St Roch
Tintoretto - The Evangelists Luke and Matthew
Tintoretto - The Evangelists Mark and John
Tintoretto - The Miracle of St Agnes
Tintoretto - The Miracle of St Augustine
Tintoretto - The Miracle of the Loaves and Fishes
Tintoretto - The Origin of the Milky Way
Tintoretto - The Temptation of St Anthony
Tintoretto - Vulcan's Forge

Jacopo Comin zis Tintoretto(29 septembrie 1518, Veneţia - 31 mai 1594 ) a fost unul dintre cei mai mari reprezentanţi ai şcolii veneţiene de pictură, marcând trecerea spre curentul manierist apărut în perioada de maturitate a Renaşterii. În tinereţe a fost numit Jacopo Robusti, pentru că tatăl său, Giovanni Battista Robusti apărase cu multă îndârjire (in modo robusto) porţile oraşului Padova împotriva armatelor imperiale. Adevăratul său nume de familie, Comin, familie originară din Brescia, a fost de curând descoperit de Miguel Falomir, curator al muzeului Prado din Madrid şi făcut cunoscut publicului cu ocazia retrospectivei Tintoretto din 29 ianuarie 2007. Porecla care l-a făcut celebru, Tintoretto, o datorează tatălui său care se ocupa cu vopsitul de mătăsuri aduse din Orientul Îndepărtat ("boiangiu" = tintore). Încă din acea perioadă viitorul pictor a început să studieze culorile, menţinându-şi această preocupare şi mai târziu de-a lungul activităţii sale artistice. E posibil ca artistul să fi moştenit de la tatăl său extraordinarul simţ al culorilor, stilul dinamic şi ferm.
Pentru energia sa fenomenală demonstrată în execuţia picturilor a fost supranumit şi "Il Furioso", iar folosirea dramatică a perspectivei şi a jocului luminii cu umbra a făcut din el un precursor al stilului baroc. Tintoretto şi-a dedicat artei toată energia şi tot entuziasmul, lăsând posterităţii o operă de o forţă dramatică unică.Tintoretto s-a născut la 29 septembrie 1518 în Veneţia, petrecându-şi copilăria între vasele cu vopsele ale tatălui său. Nu se ştie unde şi-a făcut ucenicia artistică, dar primele sale lucrări sunt apropiate de manierismul lui Parmigianino (1503-1540) sau de stilul lui Andrea Schiavone (1510-1563). Tintoretto şi-a format propriul stil, îndeosebi exersând cu perseverenţă desenul, studiind sculpturile, desenele şi gravurile colecţiilor veneţiene. În 1539 era deja un pictor independent, cum reiese dintr-un act elaborat de un notar public, în care regăsim numele lui Tintoretto. Acesta avea pe atunci 20 de ani şi locuia în Campo San Cassiano, în apropierea podului care duce spre biserica Santa Maria Mater Domini. În 1550 se căsătoreşte cu Faustina de Vescovi, fiica comandantului gărzii de la Scuola Grande di San Marco.
Cu doi ani mai înainte executase pentru această instituţie compoziţia Minunea Sfântului Marcu sau Sfântul Marcu salvând viaţa unui sclav ("Miracolo dello schiavo"). Această operă, elaborată la vârsta de 30 de ani, entuziasmează pe contemporani, în ea se regăseşte echilibrul ideal: cantitatea şi calitatea, culoarea şi forma sunt introduse în scenă în mod alternativ, corelate în mod remarcabil cu concepţia structurală a tabloului. Scuola refuză totuşi această operă, considerându-o prea originală. Nu au lipsit şi alte critici. Astfel scriitorul Pietro Aretino (1492-1556) îi impută graba cu care lucrează ("fa presto") şi - din această cauză - înclinaţia spre neglijenţă, care va dispare o dată cu vârsta maturităţii.
De-a lungul vieţii sale, Tintoretto lucrează pentru diferite scuole veneţiene, care îşi pierduseră cu timpul caracterul religios, transformându-se în instituţii laice de binefacere cu mari resurse financiare, ca urmare a donaţiilor provenite din partea membrilor şi a altor persoane caritabile. Calitatea de membru într-o asemenea instituţie era o chestiune de prestigiu, fiind o dovadă a înaltului nivel social şi financiar al unui cetăţean al Veneţiei, şi se obţinea după o triere foarte severă.
În 1564, Scuola Grande di San Rocco decide să fie aduse modificări ornamentelor de pe tavanul sălii de şedinţe a comisiei de supraveghere din Albergo. Se instituie un concurs în vederea executării lucrării. Înainte ca alţi pictori să-şi fi depus propunerile, Tintoretto prezintă o pictură ovală elaborată într-un timp foarte scurt şi obţine comanda. În 1565, o dată cu finisarea primei părţi a acestei comenzi, Tintoretto devine membru în Scuola Grande di San Rocco, contribuţia lui constând în decorarea sediului acestei instituţii. Până în anul 1587 realizează 58 de picturi pentru cele două nivele ale clădirii.
Tintoretto (29 septembrie 1518-31 mai 1594), pictor italian
sursa poze

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...