sâmbătă, 8 martie 2014

Rosso Fiorentino(8 martie 1494 - 14 noiembrie 1540), pictor italian

Rosso Fiorentino - A Young Man
Rosso Fiorentino - Portrait of a Young Woman
Rosso Fiorentino - Portrait of a Man
Rosso Fiorentino - Marriage of the Virgin
Rosso Fiorentino - Madonna Enthroned and Ten Saints
Rosso Fiorentino - Madonna Enthroned between Two Saints
Rosso Fiorentino - Madonna Enthroned with Four Saints
Rosso Fiorentino - Madonna in Glory
Rosso Fiorentino - Betrothal of the Virgin
Rosso Fiorentino - Assumption of the Virgin (detail)

Rosso Fiorentino - Assumption of the Virgin
Rosso Fiorentino - Dead Christ with Angels
Rosso Fiorentino - Deposition from the Cross
Rosso Fiorentino - Descent from the Cross
Rosso Fiorentino - Pietà
Rosso Fiorentino - Moses defending the Daughters of Jethro
Rosso Fiorentino - The Contest of the Pierides
Rosso Fiorentino - Musician Angel
Rosso Fiorentino - Mars and Venus

Giovanni Battista di Iacopo (8 martie 1494, Florența - 14 noiembrie 1540, Fontainebleau) numit Rosso Fiorentino din cauza culorii părului lui, a fost un pictor italian al renașterii. Născut la Florența, în Italia, cu un păr roșu care i-a adus porecla de mai târziu, Rosso a învățat la început în atelierul lui Andrea del Sarto, alături de Pontormo, un tânăr din aceeași generație. Ajuns la Roma spre sfârșitul anului 1523, Rosso a fost influențat de opera lui Michelangelo, Rafael și a altor artiști ai Renașterii, aliniindu-se stilului și manierei acestora.
Nevoit să fugă din Roma după teribilul Sacco din 1527, Rosso ajunge în cele din urmă în Franța, în 1530 și cucerește o poziție importantă la Curtea lui Francisc I; rămâne aici până la moarte. Împreună cu Francesco Primaticcio, Rosso a fost unul dintre artiștii de frunte care au lucrat la Castelul Fontainebleau, numărându-se printre pictorii „primei Școli de la Fontainebleau” și petrecându-și acolo cea mai mare parte a vieții. După moartea lui, în 1540 (după o informație prea puțin susținută a lui Vasari, Rosso s-ar fi sinucis), Francesco Primaticcio a fost însărcinat cu conducerea artistică a lucrărilor de la Fontainebleau.
Cea mai de seamă realizare a lui Rosso este considerată în primul rând Coborârea de pe cruce, o pictură de altar din Pinacoteca Comunale din Volterra (inițial a fost pictată pentru Catedrala orașului). În contrast cu expresia înțepenită a durerii din alte Coborâri, Rosso compune o complicată acțiune în mișcare, personajele din partea inferioară a scenei arătând în mod cât se poate de clar și de precis, prin intermediul sugestivei înfățișări a chipurilor ascunse, o durere suportată în liniște. Cerul este întunecat. Cele trei scări și oamenii care îl coboară pe Christos exprimă dificultatea misiunii. În ce-l privește pe Isus, acesta este cadaveric. Această scenă exaltată, înfățișând tulburarea eroilor, se deosebește mult de opera, tot atât de complexă, dar cu o compoziție mai simplă, realizată de un contemporan apropiat lui Rosso, pictorul florentin Pontormo.
Rosso Fiorentino(1494, Florența – 1540), pictor italian

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...